7. feb. 2013

Ikke HELT shoppestopp...


 
Jeg har shoppestopp i år. På klær og sko. I romjulen brukte jeg tid på å ta bilder av hvert enkelt plagg og alle skopar jeg har  i skapet og legge dem inn i en app som heter Closet. Tanken var å få bedre oversikt, og kunne planlegge antrekkene mine litt mer. Jeg har i mange år egentlig vært ganske flink til å rydde i skapet mitt jevnlig og fjerne klær som blir lite  eller ingenting brukt, og gi til Fretex eller venninner. Jeg har desuten ganske strenge kriterier når jeg skal kjøpe noe nytt. Det må kunne kombineres med minst 3 andre ting jeg har fra før, og for hvert plagg som kommer inn, må et plagg ut. Jeg har nok vært mer konsekvent med det første punktet enn det andre - men uansett. Resultatet av denne kartleggingen var at jeg måtte innrømme at jeg har mer enn nok klær og sko. Mye mer enn nok.

Derfor shoppestopp. Jeg er visst ikke alene. Noen dager etter at jeg hadde bestemt meg, oppdaget jeg en facebookgruppe og en blogg som het Stopshop 2013, og de fikk en del oppmerksomhet.
Det kan jo  være greit med litt moralsk støtte og oppmuntring underveis! Men så langt har det faktisk gått over all forventning. Det er rett og slett litt befriende å gå gjennom kjøpesenteret på vei til matbutikken og ikke ha noe behov for å stikke innom kles - og skobutikkene 'bare for å se'. Jeg skal jo ikke ha noe likevel, så det er jo ingen vits!

Nå skal jeg ikke hovere for mye. Jeg er ganske mye mer fornøyd med vintergarderoben min enn sommergarderoben min, og det er ikke utenkelig at jeg synes det blir vanskeligere jo nærmere våren og sommeren vi kommer.  Dessuten skal vi en tur til Tokyo i april. Da kan nok forsettene mine holde hardt. Så jeg har planlagt et par unntak.


Jeg trenger et par lave, halvfine jobbsko til sommeren. (Men kanskje ikke fullt så blingete som disse...)  Og jeg har vært på jakt etter den perfekte vesken i lang  tid. Dukker den opp, så har jeg lov å kjøpe den. Og Vintage er lov. (Det kan muligens være redningen i Tokyo...)

Men gaver og ting til huset har jeg ikke shoppestopp på. Så etter et kveldsmøte på tirsdag, vandret jeg inn på kjøpesenteret med shopping i blikket, for første gang siden før jul.

Jeg har holdt på med å avplastifisere kjøkkenet en stund nå, og litermål i glass sto på ønskelisten. Jeg fant bare et halvlitermål i glass, men jeg fant et litermål i stål, så da tok jeg begge. Og en trakt.


Jeg har lenge vært blodfan av Curly Girl Design, men produktene deres er stort sett bare tilgjengelige på nettet. Men Feel på Kilden fører noen av dem av og til, og når jeg ser dem, så hamstrer jeg. De er perfekte som venninnegaver sammen med et duftlys eller to eller en pakke fancy te.



Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kjøpe putetrekk, men disse var nedsatt fra 199,- til 38,- , og to av putene i tv-kroken begynte å synge på siste verset, så 2 ut og 2 inn.



Og de søte merkelappene i metall var bare uimotståelige.

 
 
 
Så. Shoppestopp ja. Men bare nesten.
 
 
In English:
 
I have imposed a shopping ban on clothes and shoes on myself this year. I spent part of my Christmas holiday taking pictures of every item of clothing and every pair of shoes I own, and entering them into the Closet App. Mainly to just have a better overview of what I actually had and to be able to plan my outfits better. But the ultimate result was that I really did realise that I have more than enough clothes and shoes.
 
So far, so good. And it's actually been quite liberating to not even feel a need to just 'have a look in case I find something'. There is simply no point, since I'm not buying anything anyway!
 
I'm not going to be too smug though. I am, in general, more happy about my winter wardrobe than my summer wardrobe. It is quite possible that come spring, I might find it harder. Also, we are travelling to Tokyo in April, and my resolution might be in for a beating. So I have planned a couple of exceptions:
 
I need a new pair of flats for work this summer. and I have been on the prowl for the perfect handbag for ages. Should it turn up, I'm allowed to buy it. And Vintage is ok. (That might just save my Tokyo trip).

But I don't have a shopping ban on stuff for the house or on gifts. So for the first time since before Christmas, I walked into the mall with  'intent to buy'.

I have slowly been replacing everything plastic in my kitchen with utensils in bamboo, glass, china or steel for a while now, and measuring cups were next on my list.

I have long been a fan of Curly Girl Design. But most of their products are only available online. Whenever I see them anywhere here, I bulk up. The napkins are perfect girl friend gifts, with scented candles or a package of exotic tea.

Cushion covers were not really on my list, but these were on sale, reduced from 199 nok to 38 nok, and two of the cushions in the tv- room were falling apart, so  two out and two in - in accordance with my rule of never adding to what I already have, only replacing, when needed.

And the metal tags? Well, they were just irresistable. :-)

1 kommentar:

  1. Ja, sånn kan det gå!
    Jeg har også en salgs shoppestopp. Før jeg skulle til Tromsø forrige helg hadde jeg bestemt meg for å ikke kjøpe noe på salg, eller fullpris etter juehandelen. MEN så var jeg hos tannlegen og det ble veldig dyrt, så da fortjente jeg en premie, men hadde hverken råd eller tillatelse til shopping, så Fretex ble redningen. Et skjørt og en bukse. 140 kr. Hurra!
    Men. I Tromsø var det litt lov. Litt for mye lov. Så nå er det FULL stopp igjen!Frem til påske i alle fall.
    Ja, himmel og hav. Det er viktig å bruke de fine tingene vi har!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails